Hoofdsponsor
Drachten Internationals 2010, Drachten Nederland
Henri Joosten heeft tijdens de Drachten Internationals het publiek
weer vermaakt met lange burn outs en snelle runs. De mede door MPM ondersteunde Pro
Modified-rijder verzamelde in de maar liefst acht runs kostbare informatie waardoor
problemen die eerder dit seizoen opdoken konden worden opgelost. Joosten ziet de
volgende wedstrijd, de voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende NitrOlymp’X
dan ook met vertrouwen tegemoet. Martijn de Haas was minder gelukkig aangezien zijn
MPM Harley bij de eerste run schade opliep. Van de MPM-coureurs die voor het Open
Nederlands Kampioenschap in actie kwamen deed Arnold Hol het met een runner-up
positie in de klasse Sportsman ET het beste. (door Remco Scheelings)
De Drachten Internationals geldt al vele jaren als het grootste dragrace-evenement van
Nederland. Naast alle vijftien klassen die streden voor punten in het Open Nederlands
Kampioenschap, stalen Rijsbergen/MPM-coureur Henri Joosten en MPM-coureur Martijn de
Haas de show met demonstratieruns. Omdat de klasse Pro Modified waar Joosten in uitkomt en
Super Twin (De Haas) te hoge snelheden ontwikkelen voor de baan in Drachten, moest het duo
zich beperken tot runs over de 1/8 mijl. Voor Joosten stond het weekend vooral in het teken van
veel rijden en informatie verzamelen om daarmee de eerder dit seizoen opgedoken problemen te
kunnen oplossen. De Rijsbergen/MPM-coureur vermaakte het publiek met lange burn outs, zette
daarnaast snelle tijden op de klokken en maakte ook nog eens grote stappen in het vinden van
een betere set-up voor zijn Chevrolet Bel Air. Kortom een meer dan geslaagd weekend voor de
man uit Rijsenhout.
Uiteindelijk kwam Joosten maar liefst acht keer in actie. Op vrijdag draaide de Rijsbergen Bel
Air twee keer de dragstrip Drachten op, op zaterdag zelfs vier keer om het weekend op zondag af
te sluiten met twee runs. Vooral in de eerste meters werd winst geboekt waarbij Joosten tot twee
keer toe een 60-voettijd van 1,04 seconden liet noteren met een 1,043 seconden als snelste tijd.
Op de 1/8 mijl zette Joosten diverse 4 seconden runs op het scorebord met een uitstekende 4,48
seconden al ‘weekend-best”. Daarbij passeerde de Rijsbergen/MPM-coureur de finishlijn na 201
meter met een snelheid van 255 km/u! Het publiek had daarmee weer eens kunnen genieten van
de snelste doorslammerklasse die er bestaat. Maar ook Joosten en zijn team waren meer dan
tevreden met het weekend. In de acht runs had men veel informatie verzameld en de afstelling
van de Bel Air op diverse punten flink kunnen verbeteren. Hoewel de Rijsbergen/MPM-piloot
graag ook nog enkele ¼ mijl runs had willen maken bleek dat niet mogelijk. Na een kleine 100
meter werd de grip van de baan minder waardoor de achterbanden tractie verloren terwijl door
een kleine oneffenheid in het asfalt tevens onbalans in de achterkant van de auto optrad. De
volgende wedstrijd voor Joosten en zijn team is de voor het FIA Europees Kampioenschap
meetellende NitrOlymp’X op Hockenheim.
Eventverslag
© 2011 Henri Joosten Drag Racing