Hoofdsponsor
European Finals 2010, Santa Pod, Engeland.
Een verslag van Eus Könst.
Wij zijn afgelopen weekend in Santa-Pod geweest en hebben een zeer succesvol weekend achter de rug.
Woensdagavond om 7 uur zijn we met onze touringcar vertrokken uit Rijsenhout, waarna al op de A4
bleek dat we een oplaadprobleem hadden met de bus (dynamo kapot!). De bus konden we dus even niet
uitzetten voordat we in Hoek van Holland op de ons bekende Hollandica van Stena line onze plek
hadden gekregen. Wisten jullie dat Stena ons ook sponsort met een flinke korting op de overtocht.
Op de boot konden we gelukkig alle accu’s van de bus opladen, bedankt Stena Line, zodat we in ieder
geval bij aankomst weer verder konden karren. De Nederlandse teams van bijna alle klassen zaten aan
boord, samen met de Duitse en Zwitserse raceteams, dus het was al snel behoorlijk gezellig aan de bar!
Na een rustige overtocht en een goede (maar korte) nachtrust, gingen we ‘s morgens na ons ontbijt om
06.30 van boord. De accu’s waren goed opgeladen dus de bus starte gelukkig direct. Na een uurtje of 3
rijden, kwamen we aan op Santa Pod, waar het redelijk goed weer was. De zon scheen een beetje en er
stond een flink briesje wat echter niet koud aanvoelde. Dus na even een kopje koffie gedronken te
hebben, hebben we de handen uit de mouwen gestoken en de tent opgezet en alles verder klaargemaakt
om s’middags de auto te laten keuren. Daarna hebben we ’s avonds de pan met Chili Con carne
opgewarmd, die een meegereisde fan voor ons had klaargemaakt en wat ons allen goed smaakte.
Frank kwam ’s avonds laat nog aan met Easyjet en nam de o zo nodige sleepauto mee vanuit Stansted.
Vrijdag was dan de dag van de eerste kwalificatie en ondanks dat de vooruitzichten goed waren, was de
regen voor de gehele ochtend en een deel van de middag de spelbreker. We hadden dus echt alle tijd om
de auto er zo goed mogelijk voor te zetten en dat deden we dan ook (zo bleek later). Gelukkig klaarde
het in de middag op en om 15.30 was het eindelijk zover. In onze klasse hadden zich 26 auto’s
aangemeld en wij mochten als 4 de paar van start tegen een van de weinige Franse dragracers Jean
Dulamon. De Fransman had een snelle reactietijd (maar in de kwalificatie telt alleen de tijd) en was ook
iets eerder aan de finish, maar onze Belair ging als een raket van de startblokken en met een mooie
lange wheely gierden de pk’s van de banden naar de baan. Als een streep zo recht en met veel zwarte
rook (door de wat rijke aftstelling) bereikte Henri na 6,42 seconden de finish met een kleine 212 MpH.
Wij wisten echt niet wat we zagen op het grote bord! We hadden het weer gedaan! Het oude record dat
we vier weken terug in Hockenheim op de borden hadden getoverd was met maar liefst 0.14 seconden
verbeterd. Nadat alle auto’s waren geweest zat deze dag erop en waren we als 8ste gekwalificeerd.
Voorwaar niet slecht als beste lachgas auto tussen al het blower geweld en bovendien waren we de beste
Nederlander (van de 3 in onze klasse). Bovendien waren we heel, slechts wat schade aan de Hoodscoop
(niet onherstelbaar gelukkig), die deze hogere snelheden duidelijk niet gewend was.
Zaterdag was het echt wakker worden met een zonnetje en een na lekker buiten ontbijt hadden we alles
weer op orde voor de tweede kwalificatie run. We moesten om 11.45 uur rijden als 8ste paar tegen
Freddy Fagerstom met zijn blower Pickup. De linkerbaan bleek echter niet zo goed geprepareerd als de
rechterbaan van gisteren, waardoor er meteen na de start een flinke tireshake optrad en Henri de run
moest afbreken. We zakten hierdoor naar de 12 plaats, maar waren nog wel de beste Nederlanders.
Vervolgens weer de koppeling en chassis afstellen, lachgasflessen vullen, de motor checken voor
compressie (leaken zoals dat dan heet), bandenspanning controleren en nog wat andere gebruikelijke
controle werkzaamheden, zodat de auto weer klaar stond voor de derde kwalificatierun, tevens de laatste
van deze dag. We starten rond de klok van 16.00 uur en we waren het 7 de paar, echter van onze
tegenstander, Roger Moore (nee niet die…) was geen spoor te bekennen, zodat we een run zonder
tegenstander hadden. Henri en de auto deden wat ze moesten doen en we persten er weer een 6.4
seconden uit, maar nu een 6,46 om precies te zijn en met een iets hogere eindsnelheid, waardoor de
hoodscoop en motorkap wel wat schade opliepen. We waren nu de 2de gekwalificeerde Nederlander, na
Marc Meihuizen, die het nu ook voor elkaar had en er een strakke 6.18 uitkneep. Tevreden dat we onze
tijd van gisteren “geback-uped” hadden, waren we erg blij met het resultaat dat we in een sterk
deelnemersveld als 15de waren gekwalificeerd. In de avond nog de noodzakelijke werkzaamheden en
reparaties gedaan om klaar te zijn voor de eerste eliminatie van het 16-veld voor de zondagochtend.
Wederom was het zondag prachtig weer en moeste we echt vroeg opdraven. Rond 10.00 uur gingen we
van de lijn tegen de nummer 2 gekwalifieerd, Adam Flamholc uit Zweden. Wij hadden echter weer het
nadeel van de linkerbaan door de schaduw van de tribune (en dus een stuk koeler in de ochtend) en
waren niet de enige. Slechts een enkeling wist er winst uit te slepen op de linkerbaan deze morgen.
Adam ging er als een speer vandoor om te eindigen in een tijd onder de 6 seconden, 5.96 precies en wel
met 239 MpH als eindsnelheid. Een nieuw Europees Record. Gefeliciteerd!! Henri moest door de hoge
lift van de voorwielen en de immense tireshake meteen van het gas. Het was geen schande om van deze
snelle tegenstander, die later ook de westijd zou winnen, te verliezen.
Na een middag van inpakken en natuurlijk de andere Nederlanders te blijven volgen tijdens hun
eliminaties, verlieten we voor de grote finale Santa Pod, om alle file gedrang weer voor te zijn en op tijd
bij de boot en het vliegveld te zijn.
Het was een geweldig weekend en we kunnen er weer een winter op teren en nieuwe inspiratie opdoen
om de weg te vervolgen die we nu zijn ingeslagen….. wordt vervolgt in 2011……
Wij willen bij deze onze sponsoren Rijsbergen, MPM Oil, Stena Line, Garage Rijsenhout, Polycar,
Eagle International Freight, Palteam and Axsoft hartelijk bedanken voor hun vertrouwen en support.
Eventverslag
© 2011 Henri Joosten Drag Racing